سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
آخرالزمان یعنی چه؟؟  آیا ما در آخرالزمان هستیم؟؟
01 آذر 1394 - 12:43
شناسه : 1186
بازدید 308
9

در آخرالزمان،مردم،امر به معروف و نهی از منکر راترک می کنند و اهل ریا می شوند و نماز و روزه شان ظاهری است.»

ارسال توسط :

الف. اصطلاح «آخرالزمان» در گفتارهای ادیان آسمانی و روایات اسلامی مطرح شده است و مراد از آن، روز پایانی عمر دنیا( معنای لغوی) نیست؛ بلکه مراد از آن، دوره زمانی ویژه ای است که به گونه ای معنای آخر بودن را دارد.

اصطلاح آخرالزمان به سه دوره اطلاق شده است:

۱٫ دوره پیامبر خاتم صلوات الله علیه که از بعثت آن حضرت تا قیامت را شامل می شود. در این صورت،آخرالزمان، به این معنااست که بعد از آن بزرگوار،پیامبر و شریعت دیگری نخواهد آمد و این دوره،دوره آخرین شریعت است .

۲ . دوره غیبت و سال های پیش از ظهور که آخر الزمان طبق این معنا،پایان دوره ظلم ها و فسادها و حکومت های غیر الهی است و با ظهور حضرت مهدی علیه السلام، همه مظاهر شرک و ظلم و فساد ازبین می رود.

۳٫دوران ظهور و زمان تشکیل دولت عدل الهی که این حاکمیت، تا آخر عمر دنیا برقرار می ماند و دیگر از بین نمی رود. در روایتی پیامبر صلوات الله علیه به دختر بزرگوارش فرمود: « وقتی دنیا هرج و مرج شود و فتنه ها آشکار گردد وراه ها بسته شود و عده ای ، عده دیگر را فریب دهند،خداوند کسی را که دژهای گمراهی را فتح می کند،برمی انگیزد و او،در آخرالزمان،دین را برپا می کند.»

ب. با مراجعه به روایات، معلوم می شود که یکی از معانی آخرالزمان،دوران غیبت امام دوازدهم علیه السلام است؛به ویژه سال های پیش از ظهور آن حضرت که فتنه ها و مشکلات،به اوج خود می رسد.

در روایتی،با صراحت، به دوران غیبت اشاره شده است: «ای علی ! عجیب ترین مردم در ایمان  و بزرگترین آنان در یقین،گروهی هستند که در آخرالزمان هستند،پیامبر را ندیده اند،امام آنان نیز در غیبت است و آنان به نوشته ای ایمان می آورند.» با توجه به این روایات می توان گفت روایاتی هم که نشانه های مختلفی برای آخرالزمان بیان کرده است،به دوران غیبت و ماقبل ظهور اشاره دارد؛ مانند روایتی که می فرماید: «در آخرالزمان،مردم،امر به معروف و نهی از منکر راترک می کنند و اهل ریا می شوند و نماز و روزه شان ظاهری است.» یا «آخر الزمان،زمان بدی است.زنان بی حجاب و بزک کرده ظاهر می شوند.» ج. چون در روایات،دوران غیبت امام زمان علیه السلام«آخرالزمان» نامیده شده است،می توان گفت ما در آخرالزمان هستیم؛به ویژه این که بعضی از علائم یاد شده،در زمان ما وجود دارد؛اما اگر کسی منظور از آخرالزمان را فقط چند سال پیش از ظهورحضرت در نظر بگیرد،چون وقت ظهور مشخص نیست،نمی توان گفت در آخرالزمان هستیم یا نه.

منبع:کتاب افتاب مهر(پرسش ها و پاسخ های معنوی)

ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه برای “آخرالزمان یعنی چه؟؟ آیا ما در آخرالزمان هستیم؟؟”
  1. خیلی عکس نوشته خوبی گذاشتید
    کاش متن هم در همین مورد بود
    و احادیث با ذکر منبع مطرح میشد

    پاسخ
    • باسلام ممنون از دقت نظر شما…منبع در مطلب ذکر گردید،در مورد عکس نوشته تا جایی که ممکن باشد سعی می گردد از عکسهایی استفاده شود که اطلاعات کاربران را افزایش دهد.

      پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.