سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
راهکارهایی برای ثواب جمع کردنِ راحت
19 آبان 1394 - 20:31
شناسه : 1079
بازدید 368
5

آدم‌های مجرّد (خصوصاً آقایان) که به فکر تشکیل خانواده نیستند، چگونه می‌خواهند برای خودشان ثواب جمع کنند؟ اگر گناهانی که در معرضش قرار دارند را در نظر نگیریم، لااقل آنها با ازدواج نکردن، یک محیط خیلی خوب برای ثواب جمع کردن را از دست داده‌اند. گاهی اوقات آقایانی که دیر ازدواج می‌کنند ناشی از بی‌غیرتی دینی است، یعنی زیاد دنبال تقرب به خدا و کسب نور و معنویت نیستند. آدم متاهل نسبت به مجرد، خیلی می‌تواند از نظر معنویت و نورانیت بالاتر باشد

ارسال توسط :

امام رضا(ع) می‌فرماید: «اگر مرد، یکی از زنان محرم خود (مثل مادر، خواهر، دختر، همسر…) را خوشحال کند، خداوند متعال در روز قیامت او را خوشحال خواهد کرد؛ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ یُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ کافی/ج۶/ص۶) حالا کسی که این کار راحت را انجام نمی‌دهد و افرادی که نزدیک او هستند را خوشحال نمی‌کند و در عوض می‌خواهد با خوشحال کردن مردم دیگر به درجاتی برسد، در واقع کار خودش را سخت کرده است. مثلاً وقتی می‌توانیم با یک هدیۀ کوچک (مثل یک گلِ سر) دختر خودمان را خوشحال کنیم و با خریدن یک لباس ساده، همسر خود را خوشحال کنیم، چرا از این ثواب بزرگ صرفنظر کنیم؟! ضمن اینکه به مردها توصیه شده است برای همسرشان لباس بخرند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «هر کسی فرزند خودش را ببوسد، بابت هر بوسه، خدا به او یک درجه در بهشت می‌دهد که بین هر دو درجه، به اندازۀ مسیر پانصدسال فاصله است؛ أَکْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ أَوْلَادِکُمْ فَإِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ مَسِیرَةَ خَمْسِمِائَةِ عَام‏»(وسائل الشیعه/۲۱/۴۸۵) انسان چقدر می‌خواهد در بیرون خانه‌اش، کارهای خوب انجام دهد که به این مقدار ثواب و پاداش برسد؟! پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «کسی که از خدمت کردن به خانواده‌اش سرباز نزند، بدون حساب وارد بهشت خواهد شد؛ مَنْ لَمْ یَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِیَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ»(جامع‌الاخبار/ص۱۰۲)

واقعش این است که اگر یک خانم بگوید: «من تحصیل کرده‌ام اما الان خانه‌داری را بر هر شغل دیگری ترجیح می‌دهم» او باید احترامش ده برابر شود، چون واقعاً آدم فهمیده‌ای است. خانه‌داری کار ساده‌ای نیست. البته بعضی‌ها با خانه‌داری، «حداقلی» برخورد می‌کنند و زیاد برایش وقت نمی‌گذارند ولی می‌شود با آن «حداکثری» برخورد کرد.

ثوابی که خانم می‌تواند از دادن یک لیوان آب دست شوهرش ببرد، آیا در جای دیگری می‌تواند ببرد؟! امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر زنی که به همسرش جرعه‌ای آب بدهد، ثواب عبادت یک سال نماز و روزه و شب‌زنده‌داری به او می‌دهند و به ازای هر شربتِ آبی که به شوهرش داده، خداوند شهری در بهشت برایش بنا می‌کند و شصت گناه او را می‌آمرزد؛‏ مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا کَانَ خَیْراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامِ نَهَارُهَا وَ قِیَامِ لَیْلُهَا وَ یَبْنِی اللَّهُ لَهَا بِکُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقِی زَوْجَهَا مَدِینَةً فِی الْجَنَّةِ وَ غَفَرَ لَهَا سِتِّینَ‏ خَطِیئَةً»(وسائل الشیعه/۲۰/۱۷۲)

از سوی دیگر، خانمی که شوهرش از دست او ناراضی و عصبانی باشد، آیا عبادت و نماز خواندنش قبول است؟! (پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: هشت گروه هستند که نمازشان مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد: … زن نافرمانى که خلاف رضاى مشروع شوهرش رفتار کند و شوهرش از دست او خشمگین باشد؛ ثَمَانِیَةٌ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ لَهُمْ صَلَاةً الْعَبْدُ الْآبِقُ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى مَوْلَاهُ وَ النَّاشِزُ عَنْ زَوْجِهَا وَ هُوَ عَلَیْهَا سَاخِط…؛ من‌لایحضره‌الفقیه/۱/۸۸) جالب اینجاست که همان موقعی که خانم، به شوهرش ظلم کرده‌ است، ممکن است حسّ نمازخواندن هم به او دست بدهد و دوست داشته باشد مفصل‌تر نماز بخواند. چرا؟ چون نمازش قبول نیست، شیطان هم مانع نماز خواندنش نمی‌شود و باعث می‌شود نماز به او بچسبد و مزه بدهد! در حالی که الان وقت این است که رابطه‌اش را با شوهرش درست کند نه اینکه برود نماز بخواند.

 

آدم‌های مجرّد (خصوصاً آقایان) که به فکر تشکیل خانواده نیستند، چگونه می‌خواهند برای خودشان ثواب جمع کنند؟ اگر گناهانی که در معرضش قرار دارند را در نظر نگیریم، لااقل آنها با ازدواج نکردن، یک محیط خیلی خوب برای ثواب جمع کردن را از دست داده‌اند. گاهی اوقات آقایانی که دیر ازدواج می‌کنند ناشی از بی‌غیرتی دینی است، یعنی زیاد دنبال تقرب به خدا و کسب نور و معنویت نیستند. آدم متاهل نسبت به مجرد، خیلی می‌تواند از نظر معنویت و نورانیت بالاتر باشد

متاسفانه گاهی اوقات بعضی‌ها تا چند سال بعد از ازدواج، هنوز تصمیم به بچه‌دار شدن نگرفته‌اند! کسانی که برای بچه‌دار شدن ارزش قائل نیستند یا خانم‌هایی که برای مادر شدن ارزش قائل نیستند، در واقع برای «انسان» و بندۀ خدا ارزش قائل نیستند، و اینها برای خودشان هم ارزش قائل نیستند. تولید و تولّد یک انسان خیلی ارزشمند است و به همین دلیل مادر شدن اجر فوق‌العاده‌ای دارد. کسی که خانواده تشکیل می‌دهد و در خانۀ او چند فرزند در حال رشد و نمو هستند، در واقع دارد برای پروردگار عالم، بنده تربیت می‌کند؛ و این یک عبادت بسیار ارزشمند است! کسی که از این راه دنبال بندگیِ خدا نباشد و فقط بخواهد با نماز خواندن به خدا مقرب شود، چقدر نتیجه می‌گیرد؟ چون این هم نوعی خودخواهی و هواپرستی است و از عبودیت و بندگی خدا فاصله دارد. در واقع معنایش این است که «پس خودم چی؟!» یا «من می‌خواهم راحت باشم» و کسی که بخواهد راحت باشد، نمی‌تواند به خدا مقرب شود.

ما اگر دنبال سعادت و کمال هستیم، باید بدانیم که سعادت و کمال در خانواده بیشتر و راحت‌تر به دست می‌آید. پس چرا نباید به خانواده اولویت بدهیم؟ خدمت به خانواده ثوابش خیلی بیشتر از عبادت فردی است و حتی ثوابش از خدمت به مردم هم بالاتر است. نور و معنویت در تعاون با خانواده برای دینداری بیشتر از نور و معنویت در عبادتِ فردی است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «مردی که یک ساعت در خدمت خانواده‌اش باشد ثوابش از هزار سال عبادت و هزار حجّ و عمره و… بالاتر است؛ سَاعَةٌ فِی خِدْمَةِ الْعِیَالِ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِیَادَةِ مَرِیضٍ وَ …»(جامع‌الاخبار/ص۱۰۲)

ثبت دیدگاه

۲۱ دیدگاه برای “راهکارهایی برای ثواب جمع کردنِ راحت”
  1. واقعا اگه این دید توی زندگی زناشویی وجود داشته باشه زندگی بهشته..

    پاسخ
  2. بنظر من نیازه که تو هیئت ها بیشتر راجع به خانواده و تحکیم روابط صحبت بشه.خیلی از مشکلات خانواده ها مخصوصا از نوع مذهبی نداشتن رابطه صحیح اسلامی بین زن و شوهر هاست که اگر زمانی بطور دوره ای موضوع سخنرانی واعظین باشه حد اقلش اینه که کمک خوبی به خانواده های هیئتی میشه..

    پاسخ
  3. وقتی اعضای خانواده به خاطر خدا به هم محبت کنن توقعشون برای اینکه از طرف مقابل جواب بگیرن کمتر میشه چون میدونن خدا میبینه و پیش خدا اجر دارن

    پاسخ
  4. متاسفانه با این همه فرهنگ سازی برای تشکیل خانواده و فرزند آوری باز هم میبینیم حتی در قشر مذهبی افرادی هستن که میترسن ازدواج کنن یا سنشون بالا رفته اما بچه ای نمیارن چون از دردسرهاش فرار میکنن و زندگی راحت رو ترجیح میدن

    پاسخ
  5. چه قدر تیتر جالبی داره این مطلب!
    ثواب جمع کردن راحت
    چه دین خوبی داریم ما که انقدر برای محبت و صلح و دوستی با نزدیکان و اطرافیان ارزش قائل شده
    خدا خیرتون بده این معارف دین رو به ما میشناسونید

    پاسخ
  6. حاج آقا باور کنید من تو هیئت دیدم فردی رو که با سن بالا بچه دار نمیشه و تفکرات متجددانه و غربی داره
    اما شاید نتونه اینجا رو بخونه
    انقدر تو منبر بگید تا همه بفهمن ازدواج و بچه دار شدن کار خدایی و الهی و آسمانیه
    حتی بعضی ها میگن ما خودمون چی شدیم که بچه مون چی بشه!
    ما چون میترسیم نتونیم درست تربیتش کنیم بچه نمیاریم
    یکی دیگه رو بدبخت کنیم که چی بشه؟
    واقعا برای خود من هم سوال شده
    اگه آدم با نیت خدا بچه دار بشه از خدا هم بخواد بچه اش بنده خدا و صالح باشه اما در نهایت از عهده تربیت درستش برنیاد چی؟
    مگه حتی پسران انبیاء الهی هم گاهی در مسیر انحراف قرار نمیگرفتن؟
    اونها که قطعا همه اصول درست تربیتی رو به کار میگرفتن خودشون هم که بهترین رابطه ها رو با خدای خودشون داشتن
    یا الان فرزندان بعضی شهدا که ظاهرا مسیر پدرانشون رو نمیرن چی؟

    پاسخ
  7. بنظر من ماها باید راه های تربیت درست بچه هامونو یاد بگیریم حاج اقا توروخدا راجع به این موضوع بیشتر صحبت کنید

    پاسخ
  8. سلام
    متن فوق االعاده شیوا ورسایی بود…
    اولین محرک انسان برای کسب بهترینها. …انتخاب هدف درست است
    هدف حرکت رو مقدس وارزشمند میکنه..
    بهای انسان…به هدف پیش روشه
    انسانی با هدفهایی پیش پا افتاده…..یا سریع الاجابه. ..
    بس انسانی کم ارزش است
    وقتی صحبت از ازدواج میآد. .اولین فکر وهدف عدم مبتلا شدن به گناه هست….این خوبه…اما هدف نیست…چون بعد از مدتی ارضا ی امیال غریضی. ..بی هدفی ودلزدگی…یا روز مرگی در زندگیها پول میزنه

    پاسخ
    • موافقم
      هدف آدم خیلی مهمه
      اگر آدم هدفش رضایت خدا باشه حال و هواش تو زندگی خیلی فرق میکنه
      البته اگر هوای نفس مجال بده!

      پاسخ
  9. وقتی هدف از تشکیل زندگی….فقط آلوده نشدن به گناه باشه…خب بعد از مدتی که طوفان غرایض فروکش میکنه….روزمرگی حاکم میشه….واروم اروم باعث سست شدن پایه های زندگی میشه….واعضای خانواده….اعم از زن ومرد….نیازهای روحی روانی شون رو خارج از محیط خانه…جستجومیکنن…
    واین روزمرگی نتیجه همون هدف پایین وگذراست
    هدف انسانها رو میسازه…واندازه همت انسان رو مشخص میکنه…
    کسی که دنبال تقرب به درگاه الهی هست….ایا جایی مطمین تر از حرم محارم….وجود داره
    مادر خواهر….همسر ودخترو فرزندان
    نگاه سطحی به محبت کردن به خانواده….مخصوصا در این برحه اززمان که هجمه ها به سمت بنیان خانواده هست…بس گناهی نا بخشودنی
    واگر به همین علت…فردی از خانواده به گناهی مبتلا بشه برای ارضای این نیازها……اون مرد یا زن. …نه تنها شریک هست….بلکه پایه گذار یه زندگی با روش غلط هست..

    پاسخ
  10. چقدرخوبه که درباره یه مطلب اینهمه اظهار نظر وجود داره این نشون دهنده اهمیت این موضوعه…اما دوستانی که نظر دادن من یه سوالی ازتون دارم :بیشترین مشکل جامعه الان ما چیه؟؟آیا جز هوسرانی مردان و خود فروختگی زنان می بینید..!!؟؟؟ایا واقعا درد امروز جامعه ما آموزش رابطه درست زن و شوهر یا همون پدر و مادر نیست؟؟؟چرا ما تو این زمینه کم کار میکنیم چرا فکر میکنیم اگر تو این زمینه کار کنیم بد از یه مدت غرایظ فروکش کنه روزمرگی حاصل میشه؟؟اصلا مگر جز اینه که یکی از اهداف ازدواج کنترل غرایضه…باور کنید اگر غرایض کنترل بشه و در مسیر صحیح حرکت کنه روزمرگی که حاصل نمیشه هیچ انسانها بیشتر بسمت تعالی حرکت میکنند..

    پاسخ
    • خدا روشکر که مردان مومن هوس ران نیسن
      و زنان مومن هم خودفروخته نیستن
      !!!!!

      پاسخ
  11. چه دین قشنگی داریم شما محبت میکنید به همسر ٬به کودکت و ..خدا به شما ثواب میدهد و درجاتتان بالا میرود
    متن خیلی خوبی بود دقیقا چیزی که در جامعه کنونی بیشتر باید گفته شود و شنیده شود
    انشاالله بتونیم با انجام وظیفه کاری برای تعجیل در فرج انجام بدیم

    پاسخ
  12. سلام. واقعا متن خوب و تاثیرگذاری بود. از نظر من، در این دوره زمانی، خانه داری زن و نگهداری او از فرزندان، حقیقتا مصداق جهاد در راه خداست چون چنین زنی با اینکه میبینه برخی از دوستانش در حال پیشرفت هستند اما تصمیم میگیره ستونهای خانواده رو حفظ کنه.

    پاسخ
  13. نظرات خیلی خوب بود من فکرمیکنم بازخانم ها بیشربه دنبال یادگرفتن ورعایت کردن هستن حتی اگراهل رعایت نباشن وقتی بهشون تذکرداده میشه سعی میکنن عمل کنن یاحتی درقالب درد دل باکسی امکان داره رفتارشونوتغییربدن اما اقایون نه ازبچگی دقت کردن که یادبگیرن نه تودانشگاه وحوزه و…بهشون یاددادن نه خودشون کتاب میخونن نه مشورت میکنن فقط توقع دارن خانوما تواین جامعه رعایت حال شوهراشون وبکنن

    پاسخ
    • بانو!

      به خاطرِ کودکت، صدایت را در خانه بالا نَبَر، مردانگیِ همسرت پیشِ چشمانِ فرزند حفظ شود، در خلوت موضوع را حتما با او حل کن
      آنوقت فرزندت پرخاشگر نمی شود

      برای ِهمسرت که خسته از کار برگشته، نوشیدنی تهیه کن. وقتی آمد با تشکر و خسته نباشید استقبالی گرم داشته باش
      آنوقن فرزندت سپاسگزاری را یاد می گیرد.

      برای بداخلاقی هایِ همسرت، مهربانی هدیه بخر
      آنوقت کودکت گذشت را می آموزد …

      پاسخ
  14. اقایون دائم سرکارهستن ودرگیرمسائل اجتماعی و…پس لازمه وقتی ساعتی توهیئت نشستن بیشترراجع به مسائل خانوادگی یادبگیرن تامجردهابرای اینده یادبگیرن وبقیه توزندگی رعایت کنن وبهتره تذکرات به صورت سلسله مباحث باشه تاپراکنده تاهم دقت اقایون جلب بشه وهم اهمییت مطلب براشون روشن بشهالان مشکلات اقایون تو قشرمذهبی بیشترازبقیه اس واین خیلی بده چون اصلا محبت کردن بلد نیستن

    پاسخ
  15. این که همه دنبال این هستن که این حرفا تو هیئت زیاد زده بشه خوبه ولی بهتر اینه اول دنبال عمل صحیح به همین حرفا باشن که بهترین تبلیغه و ثانیا خودشونم فکر کنن در نشر اینگونه مطالب چه کاری ازشون بر میاد…

    پاسخ
  16. انشاالله بتونیم این دیدگاه ها رو تو زندگی هامون داشته باشیم دست حق همراه همه هیٔتی ها

    پاسخ
  17. خیلی عالی بود
    ممنون

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.