پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
وظایف منتظران امام زمان (عج) چیست؟
18 مهر 1394 - 7:22
شناسه : 106
بازدید 138
5

وظایفی که بر عهده یک منتظر است عبارت است از:

ارسال توسط :

وظایفی که بر عهده یک منتظر است عبارت است از:

۱٫معرفت و شناخت امام زمان (عج) : در روایات ما، تأکید فراوان شده است که انسان باید امام زمان خود را بشناسد ؛چون،پیمودن مسیر درست و صراط مستقیم الهی ،جز به معرفت او ممکن نخواهد بود.پیامبر (ص) فرمود:

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛هرکس بمیرد؛در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.

۲٫الگو پذیری: پیامبر اکرم(ص) می فرماید:

خوشا به حال آنانکه قائم زمان ما را درک کنند، در حالیکه پیش از دوران قیام ، به او و امامان پیش از او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری کرده باشند. آنان ،دوستان و همراهان من و گرامی ترین امت،نزد من هستند.

از مهمترین رفتارها،پرهیزکاری و حسن خلق است.امام صادق (ع) فرمود:

هرکس دوست دارد از یاران قائم ما باشد ،باید منتظر باشد و در حال انتظار، به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند.

۳٫یادحضرت: اگر کسی به حقیقت،منتظر محبوب خود باشد،پیوسته در اندیشه او خواهد بود.منتظر واقعی،سعی می کند در همه حال، به یاد آن بزرگوار باشد و اعمال خود را از انحراف وکجی ها حفظ کند.یاد آن حضرت،با خواندن دعاهای آن بزرگوار،توسّل به آن عزیز ، صدقه دادن برای سلامتی او،انجام دادن خیرات به نیابت او،دعا کردن برای تعجیل فرج او،ندبه کردن در فراق او و تجدید پیمان در یاری او ،تحقق می یابد.

۴٫ تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت: از آنجا که در زمان غیبت، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش می آید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا می شود و شیاطین دوست نما سعی در گمراهی انسان دارند، انسان منتظر، پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد. در این زمینه،او پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امامان معصوم (ع) است؛زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی، مورد تأئید آن حضرت قرار گرفته است.

۵٫زمینه سازی برای ظهور: منتظر واقعی، با درک صحیح معنای انتظار، می کوشد زمینه ظهور امام زمان(عج) را تقویت کند؛ بنا براین،هم به اصلاح نفس و خودسازی می پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر ، سعی در ساختن جامعه دارد؛ پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است.

منبع:کتاب افتاب مهر(پرسش ها و پاسخ های معنوی)

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.