چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت ×
متن سخنرانی شب اول محرم ۱۴۰۲
28 تیر 1402 - 12:41
شناسه : 10389
بازدید 201
3

  آیه ۴۷ سوره انفال وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ  وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ و مانند کسانی نباشید که از روی هوا پرستی و غرور و خودنمایی در برابر مردم، از سرزمین خود به (سوی میدان بدر) بیرون آمدند. و (مردم را) از راه خدا بازمی‌داشتند. (و […]

ارسال توسط :

 

آیه ۴۷ سوره انفال

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ  وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ

و مانند کسانی نباشید که از روی هوا پرستی و غرور و خودنمایی در برابر مردم، از سرزمین خود به (سوی میدان بدر) بیرون آمدند. و (مردم را) از راه خدا بازمی‌داشتند. (و سرانجام شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل می‌کنند، احاطه (و آگاهی) دارد.

نفاق بدتر از کفر است. کفر مشخص است اما کسی که ظاهر مومنانه داد اگر قرار باشد با نیت خراب مسلمانی کند باعث میشود مردم بدبین شوند.

آیه برای کجاست؟ ابوسفیان کاروان تجاری خود را مخفیانه به شام برد. ابوجهل سپاهی مهیا کرده است که اگر ابوسفیان موفق نشد به مسلمانان حمله کند. ابو سفیان قاصد به ابوجهل فرستاد که ما رد شدیم برگردید. ابوجهل بخاطرغرورش گفت ما برنمی گردیم. الان مردان جنگی و سپاه ما کاملا مهیاست. ما به سمت بدر و چاه های آنجا که مبادله تجاری صورت می گیرد می رویم و اگر مسلمین خواستند متعرض ما شوند ما آنها را ازبین می بریم. جنگ درگرفت و مسلمانان با امداد الهی پیروز شدند و ابوجهل هم در آن جنگ به درک واصل شد.

 آیه نازل شد که مسلمانان شما مثل آنان نباشید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ : به خاطر خودنمایی حرکت نکنید.

  • این آیه چه ربطی به جلسه شب اول محرم امام حسین علیه السلام دارد؟

ابی عبدالله علیه السلام در وصیتی به محمد حنفیه می فرمایند:

 إنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلاَبَطِرًا : من به خاطر خودنمایی بیرون نیامدم. وَلاَمُفْسِدًا وَلاَظَالِمًا قیام من به خاطر ظلم و فساد نیست. وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْءصْلاَحِ فِي أُمَّه جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ بلكه خروج من براي اصلاح امّت جدّم محمّد صلّي الله عليه وآله مي باشد. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم سیره جدم رسول الله صلی الله علیه و آله را احیا کنم.

مفهومش این است که : هر کس امام حسینی است باید اینگونه حرکت کند:

  1. واقعا برای خدا حرکت کند.
  2. حرکت او برای اصلاح باشد.
  3. جلسه امام حسین علیه السلام لذت بخش است. حاجاتمان را میگیریم. عرض ادب میکنیم و شفاعت امام حسین علیه السلام نصیبمان میشود برای بهشت. شام هم می دهند.  اینها همه وجود دارد اما هدف نیست.

  • هدف اصلاح است.
  • شب اول محرم کسی که به هیئت می آید قصد قطعی برای اصلاح خودش کند.

اگر ما هم جزء امت پیامبریم وقتی سیدالشهداء علیه السلام می فرمایند برای اصلاح امتم قیام کردم شامل اصلاح ما هم میشود

بنابراین

  1. خودمان را به امام حسین علیه السلام بسپریم برای اصلاح
  2. همگام با امام حسین علیه السلام شویم برای اصلاح جامعه

اینکه من آدم خوبی شوم به تنهایی هدف نیست.

کمترین هدف من میتواند این باشد که قطعا برای اصلاح آمده ام و یقین داشته باشم امام حسین علیه السلام میتواند من را اصلاح کند:

اخلاص برای اصلاح

امشب نیت کنیم  حسین جان من که هیئت می آیم به احدی کار ندارم جز خودت برای اصلاح.

  • حالا چه چیزی را باید اصلاح کنم؟ من که آدم خوبی هستم.

اول قدم برای اصلاح این است که انسان ضعف خودش را بپذیرد.

اگر ما مشکل نداشتیم تا به حال امام زمان علیه السلام آمده بود. پس اول بگردم پیدا کنم مشکلم را و بعد از امام حسین علیه السلام بخواهم آن را اصلاح کند.

باید بدانیم به اندازه رگه های غرور و تکبری که وجودمان هست نمیتوانیم از امام حسین علیه السلام استفاده کنیم و از کربلا جا می مانیم.

  • عواملی که میتواند در پی بردن به ضعف هایمان کمک کند
  • یاد مرگ

یک لحظه فکر کنیم امشب شب آخر عمر ماست.

این باعث می شود ضعف هایمان را سریع پیدا کنیم چون برای استغفار و جبران عجله می کنیم.

۲-روضه امام حسین علیه السلام

یکی از خواص مهم جلسه روضه همین است که  غرورها از بین میرود و همه با هم یکدست می شوند.

هر کس به نظر خودش بپردازد و منیت بیاورد پس زده میشود . اینجا همه نوکر و خادم میشوند. همه میخواهند در رکاب هم باشند نه رئیس هم باشند.

اینجا درس است که در خانواده و جامعه هم همین است. خادم و خاکسار بودن لازم است.

نشانه این تواضع هم این است که وقتی امام حسین میگوییم چشم ها تر می شود و اشک ها می ریزد.

  • چون اولین قدم بعد از نیت، اشک است برای اصلاح.

 چون میفرماید انا قتیل العبرة چون عبرة از معبر می آید یعنی این اشک ها معبر میزند راه باز میکند. من محتاج این اشکم که راه برایم باز شود. شب اول باید به امام حسین علیه السلام بگویم من محتاج این اشکم. هر جا رفتم باز راهم دادی و من را به اینجا کشاندی.

ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده

نیامدم فقط گریه کنم بروم راه را نشانم بده. کمکم کن. به دلشوره های خواهرت زینب سلام الله علیها کمک کن.

 

“شیخ مهدی حافظی نسب”

هیئت ثارالله کرج

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.